Teknologien bag forskellige ting – Tromlebremsernes arbejdsproces

Featured billede Teknologien bag forskellige ting Tromlebremsernes arbejdsproces - Teknologien bag forskellige ting - Tromlebremsernes arbejdsproces

Sponsoreret

Selvom de fleste af vores læsere er meget begejstrede for alle former for maskiner og gadgets, kender de ofte ikke alle systemerne  i deres egen bil. Det burde i virkeligheden være flovt for enhver teknologinørd, men vi har en løsning. Vi har skrevet en informativ artikel om din bils bagbremser. Læs og lær.

Bremsetromlen

post billede Teknologien bag forskellige ting Tromlebremsernes arbejdsproces Bremsetromlen - Teknologien bag forskellige ting - Tromlebremsernes arbejdsproces

Mens nogle biler har skivebremser på alle deres hjul, har de fleste af dem tromlebremser på baghjulene, men hvordan fungerer de?

Dybest set er et tromlebremsesystem placeret inde i selve baghjulet, det består af to bevægelige bremsesko, der trykker mod den hule tromle indefra, hvilket skaber den nødvendige friktion, der gør at hjulene kan stoppe.

De bevægelige bremsesko

Disse bevægelige sko bliver skubbet ud mod indersiden af tromlen af et par stempler, som pumper hydraulisk væske ind i systemet, så skoene bliver presset ud og bremser hjulet.

Stemplerne er lukket inde i cylindre, der styrer skoene, beskytter hele opsætningen og forbedrer bremsekraften.

Hjulets rotationskraft hjælper faktisk også med under bremseprocessen, da den sædvanligvis trækker den primære sko mod tromlen.

De fleste tromlebremser har en primær sko og en sekundær sko med akslen foran sig, men nyere modeller kan have to primære sko, hver med sin egen væskecylinder.

Fjederen

For at dette system kan virke, skal der være noget, som trækker skoene tilbage til deres startposition, når bremsemanøvren er afsluttet. Selvom mange teknologinørder ville kunne finde på et utal af forskellige metoder, så er det ofte den simple løsning, som viser sig at være den mest holdbare.

En simpel fjeder er brikken der fuldender puslespillet, den trækker de to sko, begge inden i bremsetromlen, tilbage til deres oprindelige position efter bremsning. Skoenes afstand til bremsetromlen holdes så kort som muligt af en regulator.

Ældre bremsemodeller skal tilpasses fra tid til anden for at holde afstanden kort nok, men i dag foregår det automatisk.

Selvom mange måske mennesker synes, at det er ret unødvendigt at kende dette enkle system, som er en del af de fleste biler, mener vi at det altid er bedst at være vidende om, hvordan sådan nogle systemer fungerer. Så er man forberedt på eventuelle problemer.

Relaterede indlæg