Sponsoreret
Før du beriges med de 3 SEO-tips, så lad os hurtigt få slået fast, at arbejdet med søgemaskineoptimering naturligvis ikke kan koges ned til 3 enkle punkter. Tværtimod. Når man arbejder med SEO, så ved man, at det er en lang og kontinuerlig proces, som i virkeligheden ikke har en udløbsdato. Det alene kan afskrække mange fra at komme igang. Har du modet, tiden og lysten til at få slået hul på processen, så er der masser af ting du kan gå igang med. Er tiden og ekspertisen ikke til det? Du kan altid søge hjælp hos en professionel, der er specialist på området.
Optimér efter relevante søgeord
Det kan måske lyde som et bredt og uhåndgribelig tip – men ikke desto mindre, så er det hele humlen bag SEO. Søgeord, eller keywords, er nemlig de ord, din side skal rangere på i Googles søgeresultater. Når du ved, hvilke søgeord der er relevante for dig – de findes gennem en søgeordsanalyse – så kan du begynde at optimere dit website, så det reflekterer dine brugeres søgeintentioner. Når din målgruppe søger på Google, så gælder det om at være synlig, og måden at blive det på, er ved at optimere indholdet på dit site efter de fraser og ord, som bruges i søgningen. Der findes forskellige gratis redskaber, som du med fordel kan bruge i afdækningen af søgeord.
Skab relevant content – kvalitet frem for kvantitet
En del af arbejdet med SEO handler om, at dine søgeord skal indarbejdes på din side og i det content, du præsenterer dine brugere for. Mange tror, at det gælder om at skrive så meget tekst som muligt og få brugt søgeordene igen og igen. Det er ikke helt rigtigt. I dag skal du i stedet gå efter kvalitet frem for kvantitet, da det handler om at leve op til Googles retningslinjer – E-A-T-guidelines. Derudover skal du sørge for, at indholdet stemmer overens med intentionen bag de søgeord, som søges efter – det skal med andre ord være relevant for din læser. Sidst men ikke mindst skal du sørge for, at alle dine sider får unikke title-tags og metabeskrivelser, som også er optimeret med de relevante søgeord.
Få styr på det tekniske fundament
Når man bygger et hus, så er fundamentet det, som skal holde hele herligheden oprejst, og derfor er det vigtigt, at fundamentet er stærkt. Det samme gør sig gældende med SEO. Her er teknisk SEO fundamentet for hjemmesiden og derfor udgangspunktet for det arbejde, der ligger i at blive fundet på Google. Det tekniske dækker over alt lige fra siden opbygning i backenden til brugeroplevelsen, hvor design og struktur skal være i orden. Er det tekniske fundament ikke optimeret korrekt og efter Googles retningslinjer, så kan søgemaskinen have svært ved at crawle og forstå siden, hvilket i sidste ende kan resultere i at arbejdet er spildt.
Vil du videre mere, så læs om SEO her.