Sponsoreret
Mobilreparationer er et omdiskuteret emne inden for smartphones, og der er mange holdninger, myter og råd. Kan det betale sig at få sin ødelagte enhed repareret? Er det dyrt og tidskrævende? Og hvem kan gøre det, så du får garanti på reparationen? Det er blot nogle af de spørgsmål, vi skal se nærmere på i denne artikel.
Myter om mobilreparation – kan det nu passe?
Først skal vi forbi en række myter, hvor nogle virker lidt for gode til at være sande.
Myte 1: Ris kan fikse vandskader i mobiler
En af de klassiske myter om mobilreparation går ud på, at du kan placere sin vandskadede mobiltelefon i en pose ukogte ris. Risene skulle efter sigende suge vandet ud af enheden. Tricket lyder næsten for godt til at være sandt – og det er det også. En vandskadet mobil kræver en langt mere nænsom og omhyggelig behandling. For det første suger risene ikke vandet ud, og for det andet gør stivelsen og sukkeret i risene mere skade end gavn.
Hvis du taber din mobil ned i toilettet, eller den på anden vis får en vandskade, er det bedste, du kan gøre at aflevere din mobil hos et mobilværksted. Professionelle mobilværksteder kan rette op på vandskaden via speciallavet udstyr, der er langt mere sofistikeret end ris.
Myte 2: En flækket skærm ødelægger kun mobilens udseende
En flækket skærm er meget generende for brugeroplevelsen på flere måder. Afhængigt af graden af ridser og skader kan det være svært overhovedet at se noget på skærmen, men det er ikke det eneste, der er galt. På grund af touch-funktionen og de mange fintfølende mekanismer i mobilen, kan en flækket skærm også være skadelig for de interne funktioner. Har du tabt din mobil eller på anden måde forårsaget en flækket skærm, er det derfor bedst at få den repareret hurtigst muligt og derved formindske risikoen for varige, interne skader.
Myte 3: Når først mobilen er ødelagt, bliver den aldrig så god som ny
Mange vælger at købe en ny mobil, hvis den nuværende går i stykker, fordi ”en ødelagt mobil alligevel aldrig bliver så god som ny”. Det er dog endnu en falsk myte. Afleverer du din mobil hos et professionelt mobilværksted, der arbejder med reservedele i ordentlig kvalitet, kan din ødelagte mobil sagtens blive god som ny igen.
Myte 4: Mobilreparationer er dyre og tidskrævende
En sidste og meget udbredt myte er, at mobilreparationer er dyre og tidskrævende. Der kan være forskel fra mobilværksted til mobilværksted, men ofte er det både hurtigt og billigere at få din mobil repareret end at købe en ny. Hos iEkspert foretager de for eksempel altid en gratis diagnose, inden de starter en reparation. En gratis diagnose giver et klart og realistisk bud på, hvad du kan forvente af reparationen. Du får prisen at vide på forhånd, og du får også et tidsestimat på reparationen. På iEksperts hjemmeside kan du også læse, at langt de fleste reparationer faktisk kan laves på en time.
Er der garanti på mobilreparationer?
Ud over gratis diagnose og en hurtig reparation er der også andre fordele ved at få en mobil repareret hos et professionelt mobilværksted. Fælles for alle professionelle mobilværksteder er, at de giver 2 års garanti på reparationen og reservedelene. Hvis ikke værkstedet gør det, er det et klart tegn på, at du nok bør finde et andet værksted.
Med 2 års garanti på reparationen og reservedelene får du altså langt større sikkerhed, end hvis du selv havde kastet dig ud i at skifte skærmen med opsøgte reservedele fra DBA eller Wish. De 2 års garanti er en af de vigtigste grunde til, at det godt kan betale sig at investere i en professionel reparation.
Hos iEkspert reparerer de alle slags smartphones, tablets og MacBooks. Derudover kan du nemt aflevere din enhed via deres walk-in service i Aarhus, Herning og København. I disse tre byer har iEkspert fysiske værksteder, hvor deres reparatører står klar til at modtage din enhed, lave en hurtig diagnose og derefter reparere den med det samme, så du kan få den med igen hurtigst muligt. Bor du ikke i nærheden af en af de tre byer, har de også en praktisk postservice, hvor du kan sende din enhed med posten og få den retur på samme måde.
Kan det betale sig at få sin mobil repareret?
Det korte svar er som regel ja, men der er visse undtagelser, hvor en mobilreparation vil være for dyr i forhold til at købe en ny, tilsvarende mobil. Det kommer helt an på, hvilken mobil du har. Der er en række ting at højde for:
Er modellen netop kommet på markedet, er der stor sandsynlighed for, at de pågældende reservedele også først lige er kommet på markedet. Prisen på disse reservedele vil derfor være højere, fordi der ganske enkelt ikke er et særligt stort udbud endnu. Hvis din mobil er så ny, vil du dog højst sandsynligt have garanti fra producenten eller forhandleren, som kan hjælpe dig videre.
En anden faktor at tage højde for er, at nogle enheder og mærker er nemmere at reparere end andre. Det kommer an på, hvor mange små og komplicerede dele enheden består af. Ved nogle modeller og mærker har producenterne ligefrem prioriteret, at det skal være nemt at reparere den. Du finder en kort oversigt her, hvor du kan se, hvor nemme forskellige smartphones er at reparere. Listen er ikke komplet over alle brands, men den kan give dig en idé om, hvad der gør, at nogle mobiler naturligt er lettere – og dermed billigere – at reparere end andre.